Favoriter - del 3

Resan har varit en surfresa och vart vi åkt har verkligen styrts av vart vågor finns. Måns har surfat så mycket det bara går och haft väldigt få vilodagar, jag själv kan räkna gångerna på en hand. Min favoritsession var på ett ställe i Galicien, Neminja, där jag för första gången gick i vattnet själv utan Måns och klarade mig själv. Jag kände mig duktig och modig som klarade mig själv även fast jag inte tog en enda våg. Måns favoritsurf var också i Galicien, Rodiles. Det var här det fanns en väldigt arg localkille. En fin vänstervåg som låg i vacker natur med få folk i vattnet. Och anledningen till att det är en favorit är för att det var den gång han själv kände sig bäst och fick de vågor med bäst performance på.

Det här är bilder från sista dagen innan vi vände hem, som också är en top 3 surfsession.

Och mat! Vi har lagat väldigt mycket mat, både frukost och middag. Vi har varit duktiga och inte bara slängt ihop lite pasta och sås, inte någon gång faktiskt. Det vi har lagat har alltid varit gott och planerat. Bananpannkakor, äggröra, crepe, müsli, bönbiffar, svampbiffar, potatisgratäng, risotto. Det har varit mysigt och verkligen en del av dagen som vi sett fram emot. 

Vi har lagat för mycket god mat för att kunna välja en favorit. Vi har varit ute och ätit några gånger och kör en matfavorit på restaurangställe istället. Frukostfavoriten finns i Biarritz där vi åt två gånger, The Beach Garden. Ett frukost/brunchställe med hälsokost som ligger precis vid stadens ”main”strand. Bagels (som finns glutenfria), smoothiebowls, hälsoshot och hemmagjorda juicer. Bra på vegetarisk mat och glutenfria alternativ. Är ni i Biarritz, GÅ HIT!!

Som jag även nämnde i tidigare inlägget så åt vi godaste risotton vi någonsin ätit i Figueira da Foz. En italiensk restaurang med väldigt trevlig personal, mysig uteservering, gott vin och underbar mat! Al Dente. Risotton var en vegetarisk med pesto och svamp och den var riktigt riktigt krämig. Jag kan tänka mig att besöka Figueira da Foz igen enbart för den risottons skull.

Frukosten på The Beach Garden. Glutenfri bagel med fetaost, creamcheese, soltorkade tomater, zucchini, lite sallad. En acaibowl och en färskpressad limejuice. Hit kommer jag gå igen, det vet jag!