Varför Bali?

Innan vi åkte iväg på vår resa fick jag frågan av många vilket land jag såg mest fram emot. Bali sa jag till alla. Och alla undrade varför Bali? Då visste jag inte riktigt, jag tänkte att det var för att jag varit här förut och jag tycker om när jag känner igen mig och allt inte känns heeelt nytt. Så jag svarde väl något i den stilen.
 
När jag nu är här, inne i den andra veckan av 6 veckor, så vet jag. Maten. Jag älskar Balis utbud av mat. Det utbud av caféer och resturanger som finns är helt galet. Vart du än åker hittar du ett nytt ställe som ser sådär löjligt inbjudande ut. Varje dag vi åker på den väg här i Canggu där vi bor ser jag ett nytt ställe som jag vill gå till. Måns skrattar lite åt mig när jag sitter bak på moppen och säger "Dit måste vi gå". Det händer minst en gång varje tur. PÅ riktigt så får jag lite stressmage när jag ser nya ställen och tänker, HUR ska vi hinna med allt?!
 
Jag försöker minnas namnen på de caféer jag ser och kollar upp det när vi har wifi och lägger till på min lista över ställen jag vill äta på. Oftast är det frukosten som lockar, jag är ett stort fan av all typ av frukost, har alltid varit. Och då när man är där och får menyn och ser vad de har till lunch och middag är det inte direkt så att man bockar av ett ställe. Vi måste snarare gå dit en gång till.
 
De har också blivit väldigt bra på glutenfritt här, och veganmat. Tror att det är en trend att äta glutenfritt här, mer än vad det faktiskt är folk här som har celiaki. Men jag klagar inte på det.
 
Här kommer en bildbomb med mat!
 
Glutenfritt bröd och GF bakelser bakat på bananmjöl, vilket gör brödet galet saftigt. Precis som ett vanligt glutenbröd. Världens första bageri att baka med bananmjöl. Älskar älskar! Made's bakery, finns i Canggu.
Ett nytt ställe som vi provade idag för en lunch. Sea Circus i Seminyak, med helt fantastisk meny, rolig inredning och så god mat. Tror vi kommer tillbaka hit.
En frukost på The Shady Shack, Canggu. Färgglad och härlig, även här en underbar meny och en mysig uteplats vid ett av de få risfält som finns kvar i Canggu.
Ännu en frukost. Här på Café Vida, Canggu. Min smoothiebowl var lika god som den ser ut. Dock så fick tyvärr Måns smaklös mat och var inte nöjd. Tror inte vi blir tillbaka hit. Men värt ett besök för deras fina bowls.
Och den hemlagade maten. Det är så roligt att laga mat med så färska råvaror och när vi har tid. Vi har aldrig tid att laga mat hemma så vi passar på att göra det tillsammans här. 
En sista bild på en frukost. The Loft, Canggu. Ännu ett så mysigt ställe med mycket veganmat (de gula eggen är inte egg, det är tofu). Älskar blandningen av dessa färgglada skönheter. Väldigt gott men tror inte vi blir tillbaka hit då det finns så mycket ställen med mer lockande meny än denna. Men klart värt ett besök.
 
Så ja. Blev mer text och bilder än väntat men känner mig så glad av all mat så got carried away. Kanske någon av er som läser ska till Bali för första gången och får lite tips. Vad vet jag. Hoppas ni tycker om det i alla fall.
#1 - - Mamma Pernilla:

Ser fantastiskt gott ut👍Oj vad många ställen ni hinner prova👏

#2 - - Mö:

Jösses så mycket god mat ni provar på. Vacker ser den verkligen ut!! Färger och uppläggning!👍
Förstår att det smakar gott med alla olika färska och fräscha frukter!! Mums 💕👏