En lång uppdatering

Vi har sedan vi befann oss nere i Castlepoint letat surf. Dock utan framgång och Måns har inte surfat något mer först idag.

Innan vi kom fram till Gisborne sov vi en natt på en gratis camping som låg mitt ute bland ingenting. Precis vid en flod där de hade en ropeswing. Måns var överlycklig och provade ropeswing direkt. Jag själv hade fått ont i tanden då och var inte sugen på att gör något alls.

Vi hade en ost och vin kväll mitt ute i skogen. Mysmys.
Dagen efter kom vi till Gisborne. Det var inget att surfa på, jag hade riktigt ont i tanden och det blåste storm. Vi hade helt missat den cyklon som var på väg mot Nya Zeeland, Gita. Som faktiskt träffade norra sydön och södra nordön för någon dag sedan. Så vi hade bra timeing med att lämna sydön.

Vi hängde i alla fall i Gisborne en natt för att se om vågorna skulle bli bättre. Dagen eftet var det lika "flat" då som dagen innan. Och min tand gjorde lika ont, inte minsta förbättring. Så efter snabb frukost letade vi upp tandläkare i stan och åkte runt tills vi fick en tid samma dag.

Vi fick i alla fall vakna upp till detta i Gisborne. Tyvärr något som jag missade pga min tandvärk som stängde mig inne helt!
Medans vi väntade på att klockan skulle bli 15.15 så skatea Måns, vi duschade och fyllde på bilen med vatten. Väl inne hos tandläkaren tittade han på tänderna i 5 sekunder innan han såg problemet. Så jag fick antibiotika och munskölj.

Måns höll på att bli galen av att ha en tjej som inte pratade och av alla icke existerande vågor. Så han kollade vart man skulle kunna surfa på nodön kommande dagar och vi började köra dit. 12 timmar uppdelat på 2 dagar senare var vi på plats utanför en by som heter Ahipara. Sov igår på en jättemysig camping bland bergen.

Och idag, efter att ha kört 12 timmar så var det inte riktigt vad han hade väntat sig. Det var mer vågor för nybörjare, som för mig. Men jag som fortfarande har ont i tanden och äter antibiotika kände inte för att hoppa i. Men, Måns var i nån timme och fick röra lite på sig i alla fall.

Eftersom att vi inte kör en fyrhjulsdriven jeep så fick vi gå längs revet i 20 minuter för att komma till surfet. Vackert och värt det trots dålig surf.
Nu sitter vi på ett bibliotek igen, laddar allt, kollar igen wifi och jag ska ta tag i försäkringsärendet angående tanden nu. Som mår bättre. Imorgon hoppas jag vara värk-fri!
Kram!

Nordön

Efter senaste inlägget så åkte vi mot färjan för att byta ö, till nordön. Vi blev på kvällsfärjan som tog oss genom sista delen av sydön ut på havet i solnedgången. Det blev en riktigt magisk kväll bland alla berg och "the golden light". Att färjan var så dyr gjorde inte så mycket, det blev värt varenda krona.

Min älskling som är amazed av naturen och fåglarna.
Väl på nordön och i Wellington tog vi oss ut från stan en bit för att sova. Och dagen efter, alltså i söndags, åkte vi ut till kusten igen för att surfa. Vi hamnade i en liten by som heter Riversdale, på östkusten. Vädret var verkligen superhärligt så vi tog några timmar på stranden och spelade kort, solade, badade och Måns spelade ukulele. Efter lunch blev det surf. Måns surfade en kortis, drygt en timme, och jag filmade med GoPro från vattnet. Det var långgrunt så jag kunde stå med en bra bit ut.

Blev bra surfbilder och roligt för Måns att se sig själv surfa på så nära håll. Nya vinklar som absolut ska filmas mer!
Efter surfet i Riversdale åkte vi vidare till en liten by ca 1 timme ifrån, Castlepoint. Vi åkte hit för att sova på en av campingarna och även i hopp om att få surfa idag. Vi sov på en camping som i princip var en trädgård/gräsmatta till ett enklare hotell som även hade en bar. Så innan vi lagade mat tog jag ett glas vin och Måns en öl. Mysig kväll.

Tyvärr blev det inte surf för oss idag, havet hade blivit "flat". Så idag har vi en resedag med slutmål Gisborne, dock blir det stopp över natten i Napier.
Vi hörs snart igen! KRAM

Sen sist

Sen sist så har det hänt en del och vi har rör på oss långt.

Vi började den här veckan i en by som heter Akaroa. Den ligger på en halvö utanför Christchurch, i en stor böj. Staden är fransk-inspirerad och allt känns väldigt franskt inne i byn. När vi åkte in i byn så åkte vi över berg och fick se byn ovanifrån. Det hamnar lätt på Topp 3 över vackra ställen vi varit på under resan.

Vi hyrde en kajak och paddlade runt bland bergsväggar och moln som vilade på havsytan. Vi hade hoppats på att få se delfiner men de var tyvärr inte inne i böjen den dagen. Vi såg många fåglar, paddlade in i grottor och stannade på kisspaus. En riktigt mysig paddeltur. Efter paddlingen bestämde vi oss för att äta ute på restaurang och dricka öl och vin, vi var ju ändå på det vackraste stället vi båda varit på.

Efter Akaroa åkte vi uppåt med mål Nelson. Tanken var att vi på vägen skulle stanna vid en sälkoloni men där kolonin var höll de på med vägarbete och alla parkeringar var blockerade. Vi såg många sälar men fick inte stanna och filma dom. Däremot så stannade vi på ett annat ställe och fick se delfiner som lekte en bit ut i havet. Det fick vi på film.

Sen har vi hängt i Nelson-området resten av veckan. Vi har vandrat i en nationalpark, gått på bio och lagat god mat. Sedan har vi ju också, på alla hjärtans dag, besökt akuten. Måns fick galet ont i ryggen och kunde knappt röra sig, hade ont när han andades och svimmade nästan när han gick. Så vi åkte in på Akuten i Nelson. Jag körde i vänstertrafik för första gången och Måns satt och kved bredvid. Vi misstänkte att det var njursten då det även gjorde ont i sidan av magen.

Efter ett x antal timmar på akuten så fick vi åka därifrån med värktabletter och starkare voltaren då de kom fram till att det var en överansträngning i muskel. Så han fick vila i 2 veckor av läkaren, tror han kanske kan hålla sig till en i alla fall. Det har blivit bättre nu och förhoppningsvis är det borta helt om ett par dagar.

Tills vidare. Hoppas det är bra där hemma i Sverige!