Inga kreditkort

Jag vet inte om jag berättat att mitt kort blev skimmat? Det blev det i alla fall. Efter ett stort uttag följt av försök till uttag som jag inte kände igen spärrade jag kortet. Beställde ett nytt hem till mamma o pappa som en vän från Sverige ska ta med när han kommer hit nästa vecka.

Så med ett kreditkort har vi swishat och krånglat i nån vecka. OCH när vi kommer till Gili och ska betala rummet med kort, Måns kort, är det borta! Vi hade tagit ut mycket pengar dagen innan så vi klarade oss utan problem och med hopp om att Måns kort ligger på rummet på Bali tänker vi inte mer på det. Väl tillbaka på Bali, kortet är inte där! Letar överallt men finns ingenstans. Kortet är borta!

Så vi har nu alltså inget kort. Måns har ju sin kompis från Sverige här så vi swishade en veckas budget till honom som han tog ut åt oss. 6 miljoner i 50 000-lappar, blev en hel del sedlar. Så om inget otippat händer nu så ska vi klara oss till måndag/tisdag med dessa pengar. Då får vi alltså mitt nya kort och även ett extra kort från mamma. Sen hoppas vi på att pengarstrul är över!!!

Nu är vi på ett skateställe. Tänkte skriva vad som finns här men vet inte vad allt heter så om nån undrar kan man fråga Måns.... ;)
(null)

Tillbaka på Bali

Vi är nu tillbaka på Bali efter två nätter på Gili. Det var en väldigt lugn julresa med få aktiviteter och även fast det är skönt att vara tillbaka här på Bali igen så är jag glad att vi tog ett litet avbrott.

Hotellet vi bodde på var väldigt fint och mysigt. Låg en bit in från stranden och det var sådär tyst och lugnt och skönt som vi hade hoppats på.

Nedan kommer ett gäng bilder från hotell Belukar på Gili, om jag åker till Gili igen är det här jag kommer bo!
På Julaftonen började dagen med dåligt väder. Såg ut att bli regn hela dagen. Efter frukosten cyklade vi till stranden och snorklade någon timme. Det var ett väldigt fint rev som såg friskt ut, med mycket olika typer av fiskar. Och i havet, ingen plast. Det var en positiv upplevelse och är glad att vi tog tid till att göra det. Ska dock tillägga att bara för att havet och stranden här var ganska cleant så var ön allt annat än det. Det ligger skräp och plast överallt inne på ön. Turister är såååå dåliga på att ta hand om dessa "paradisöar". Skäms!

Efter snorkelturen bytte vi om och började cykla runt ön. Vi stannade på vägen och åt lunch, tog en glass och stannande även vid en strand och fotade lite. Har tyvärr inte dessa bilder tillgängliga nu då de finns på kameran och vi sitter på ett café då vårat internet, igen, inte fungerar. Lägger ut mer bilder senare.

På eftermiddagen blev det sol så då låg vi vid poolen och solade ett par timmar innan vi ringde till våra nära och kära hemma i Sverige och sa God Jul. På kvällen skulle vi gå ut och äta en mysig julmiddag men jag blev dålig pga för mycket sol, för lite vatten och för lite mat. Så blev en enkel middag på hotellet och sedan spelade vi kort på våran altan innan vi somnade. En riktigt lugn och mysig resa.

Har dessa två bilder från stranden för tillfället, kommer fler vid senare tillfälle!

En julresa

Idag har varit en sån där jobbig dag igen. En sån som vi trodde att vi var klara med. Varnar för lång text, orkar du inte läsa kan du skippa direkt till bilderna ju!

Imorse hängde jag med Måns på en morgonsurf på andra sidan ön. Det var inte lika bra vågor som igår och Måns hade ont från att ha ramlat och slagit sig hårt på revet igår. Så lätt missnöjda och väldigt hungriga åkte vi hemåt igen. När vi hade typ 20 minuter kvar går moppen sönder. Den låter väldigt konstigt, sådär så man tror att nu är det kört. Så vi fick stanna på en bilverkstad och låta dom laga den. Så pengarna vi skulle äta för gick åt att laga moppen och inget kort hade vi med oss. Så hem först och sedan iväg och åt en megastor lunch, som var vääldigt god!

Efter lunchen skulle vi köpa båtbiljetter till Gili-ön. Vi bokade nämligen in oss på en julresa igår. Vi åker imorgon och kommer hem på måndag, ska bli mysigt att lämna detta Balistök ett par dagar. I alla fall så har vi inte pengar så det räcker för att köpa biljetter så vi går iväg och ska ta ut men kortet fungerar inte i denna automat. Vi provar i 4 till och inget funkar. Åker till rummet och försöker ringa banken men våra telefoner verkar inte vilja ringa till Sverige så vi får hjälp av min mamma i Sverige som ringer banken och Måns får prata med banken på högtalare via facebook. Får oklara svar därifrån men de ber oss testa fler automater.

Så då åker vi iväg i rusningstrafiken och provar 4-5 automater till och får ut pengar i 2 av dom. Så nu har vi gjort stoora uttag så vi har pengar för några dagar framöver. Hatar strul med bank, kort och pengar. Usch. Mitt kort har dessutom blivit hackat så medans vi väntar på nytt från Sverige har vi också bara ett kort.

Nu ligger vi helt slut i sängen och vill bara att det ska bli en ny dag.

Där står moppen och blir fixad. De var i alla fall väldigt snabba och duktiga, och billiga!
Nedan två bilder från imorse vid stället Måns surfade på. Myisgt och vackert.
Den våg där Måns igår slog sig på revet.