Sen sist

Sen sist så har det hänt en del och vi har rör på oss långt.

Vi började den här veckan i en by som heter Akaroa. Den ligger på en halvö utanför Christchurch, i en stor böj. Staden är fransk-inspirerad och allt känns väldigt franskt inne i byn. När vi åkte in i byn så åkte vi över berg och fick se byn ovanifrån. Det hamnar lätt på Topp 3 över vackra ställen vi varit på under resan.

Vi hyrde en kajak och paddlade runt bland bergsväggar och moln som vilade på havsytan. Vi hade hoppats på att få se delfiner men de var tyvärr inte inne i böjen den dagen. Vi såg många fåglar, paddlade in i grottor och stannade på kisspaus. En riktigt mysig paddeltur. Efter paddlingen bestämde vi oss för att äta ute på restaurang och dricka öl och vin, vi var ju ändå på det vackraste stället vi båda varit på.

Efter Akaroa åkte vi uppåt med mål Nelson. Tanken var att vi på vägen skulle stanna vid en sälkoloni men där kolonin var höll de på med vägarbete och alla parkeringar var blockerade. Vi såg många sälar men fick inte stanna och filma dom. Däremot så stannade vi på ett annat ställe och fick se delfiner som lekte en bit ut i havet. Det fick vi på film.

Sen har vi hängt i Nelson-området resten av veckan. Vi har vandrat i en nationalpark, gått på bio och lagat god mat. Sedan har vi ju också, på alla hjärtans dag, besökt akuten. Måns fick galet ont i ryggen och kunde knappt röra sig, hade ont när han andades och svimmade nästan när han gick. Så vi åkte in på Akuten i Nelson. Jag körde i vänstertrafik för första gången och Måns satt och kved bredvid. Vi misstänkte att det var njursten då det även gjorde ont i sidan av magen.

Efter ett x antal timmar på akuten så fick vi åka därifrån med värktabletter och starkare voltaren då de kom fram till att det var en överansträngning i muskel. Så han fick vila i 2 veckor av läkaren, tror han kanske kan hålla sig till en i alla fall. Det har blivit bättre nu och förhoppningsvis är det borta helt om ett par dagar.

Tills vidare. Hoppas det är bra där hemma i Sverige!