Livets bästa dag

Igår bestämde vi oss för att följa med på heldagstur ute på havet tillsammans med resten av hotellets gäster. Det skulle bli surf och lunch på en annan ö. Förväntningarna var i princip endast att Måns skulle få surfa och att jag skulle få snorkla.
 
Vi gick upp 5.30 och åt frukost och båten lämnade hotellet strax efter 6. Det var en lugn morgon och för första gången var det blå himmel. Solen hade inte riktigt gått upp än och havet och himlen smälte ihop i babyblå och babyrosa färger. Det är min favoritstund, när himlen blir sådär mjuk och mysig. Det blir som ett lugn i kroppen då.
 
Så vi åkte iväg med båten, ut på havet. Nu skulle vi hitta en våg som alla, utom jag och en till, skulle surfa. Vi åkte först till Cloudbreak, den kända vågen som jag skrev om i förra inlägget. Killarna var inte riktigt nöjda med den, så vi åkte runt till en hel del olika rev (som alla ligger mitt ute på öppet hav). Men vi slutade på det spot som kallas "Desperation". Som man hör på namnet är det det spot man hamnar på om alla de andra inte fungerar. Medans killarna hoppade i och surfade passade jag på att bada, sola, snorkla och bara njuta solen och det kristallklara vattnet, på riktigt, det är löjligt hur klart havet är.
 
Vi "parkerade" båten bakom vågen, så fick inga bilder från surfet igår. Men häftig känsla att vara mitt ute på havet, så fint och härligt.
HUR häfitigt är det under ytan när det känns som man är i pool?!
Efter ca 3 timmar i vattnet var de flesta ganska trötta (de som inte är gammla simmare och vana att röra sig i vatten länge) och kom upp, väldigt nöjda med dagens första surf. Så båtarna gjorde sig redo för att åka vidare för lunch på en annan ö än huvudön, vet fortfarande inte riktigt vad den heter.
 
När vi svängde runt hörnet och bort från det öppna havet tror jag att alla på båten typ tappade hakan. Från mörkblått hav till turkost poolvatten. Det var verkligen "Postcard". Efter de gråa dagarna här på campet hade vi tappat hoppet om att få se detta, så när vi svängde in där och fick se detta var det som en dröm. Det var lite skrattretande och overkligt att vi var där, mitt bland det. Man såg fiskarnas skuggor på botten, en palm som hängde ut över strandkanten och allt var sådär perfekt som man bara kan drömma om. 
 
Vi åt lunch på ett fint resort med pool och medans vi väntade på maten (som dessutom var det godaste vi ätit på länge!) badade vi i poolen som låg 5 meter från den andra, lite större, poolen....
 
Efter det här HELT UNDERBARA stoppet på den HELT UNDERBARA ön åkte vi iväg med båtarna igen och letade upp den våg som fungerade bäst då. Det blev ett till ganska långt surf för killarna. Jag badade med cyklop och GoPro och försökte komma nära surfet för att filma men strömmen var för stark och jag åkte tillbaka till båten hela tiden för att jag blev distraherad av revet som var under mig, riktigt riktigt fint och massor av fiskar!
 
Måns hade GoPro med sig ut på några av vågorna. Der ser verkligen ut som om att man är PÅ revet. Svårt att veta vad som är våg och inte.
Kom såhär nära en gång, tyvärr inte Måns utan en av de andra killarna på båten.
Efter det här surfet var vi klara på havet. Alla var trötta av surf, sol och intryck. Vi åkte tillbaka och tog varsin öl i poolen och efter det var både Måns och jag helt slut. Vi somnade tidigt och sov nästan tolv timmar. Måns var så nöjd med surfet, vi var på den finaste platsen vi någonsin har varit på. Den bästa dagen i mitt liv, sa Måns innan vi somnade. Så fint.